E10... WAT NU?

Voorkom problemen. Tank Ecomaxx schone  benzine, ethanolvrij!


Het zal niemand ontgaan zijn: de opmars van E10-benzine. Beter voor het klimaat dan Euro 95, maar kan schade veroorzaken aan motor en brandstofsysteem. Ook is E10 maar kort houdbaar, wat problemen geeft bij langdurige stilstand, zoals bijvoorbeeld overwintering. Gelukkig heeft Ecomaxx ethanolvrije brandstoffen, beter voor onszelf, de motor én het milieu.

 

Wil je meer weten over hoe het nou precies zit met E10? We leggen het graag uit!

DE    TECHNISCHE    PROBLEMEN    MET
E10-BENZINE

 

In E10-benzine zit 10% ethanol. Ethanol bindt vocht en verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine achteruit gaat. Ook ‘vreet’ ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet bestand tegen zijn. De meest voorkomende technische problemen zijn:

 

  • Rubberaantasting
  • Corrosie in carburateur & sproeiers
  • Harde residu na verdamping
  • Gomvorming
  • Ontmenging van 2-takt olie

Meteen naar de oplossing

E10-BENZINE     PROBLEMEN

Rubberaantasting

 

Ethanol is een oplosmiddel. Het heeft de eigenschap andere materialen op te lossen die ‘zwakker’ zijn. Vooral oude rubbersoorten worden aangevreten, maar soms ook nieuwe (vaak goedkope) rubbers en kunststoffen hebben hier last van.

 

Als ethanol rubbers, slangen en afdichtingen aantast, heeft dat vaak lekkages als gevolg. Vooral oldtimers en youngtimers zijn gevoelig hiervoor.

Corrosie in carburateurs
& sproeiers

 

Ethnol bindt vocht, waardoor het vochtgehalte in de benzine snel omhoog gaat. Dit kan corrosie in de carburateur veroorzaken en roest en aluminiumoxiden kunnen sproeiers verstoppen.

Corrosie in carburateurs en sproeiers geeft vaak startproblemen en motorstoringen.

Harde residu na verdamping

 

Huidige pompbenzines bevatten bestanddelen die achter kunnen blijven op onderdelen als de benzine verdampt na een langere periode van stilstand. Deze harde residu is niet persé afhankelijk van het gehalte ethanol, maar wel een veelvoorkomend probleem.

Harde residu op carburateur en vlotterbak geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

Gomvorming

 

Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces.

Gom in carburateurs geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

Ontmenging van 2-takt olie

 

Ethanol heeft nadelige invloeden op het 2-taktmengsel. Ethanol bindt slecht met 2-taktolie en het trekt vocht aan, waardoor er sneller water en zuur in je mengsel ontstaat. Al vlug is de mengverhouding niet meer stabiel en dus niet betrouwbaar.

Al na 1 maand kan het 2-taktmengsel onbetrouwbaar zijn en is er risico op een vastlopende motor. Dit geldt voor veel 2-takt voertuigen en boten omdat deze vaak lange periodes niet gebruikt worden.

DE    OPLOSSING:
ETHANOLVRIJE    BENZINE

 

Tank Ecomaxx schone en ethanolvrije benzine in je motor, brommer, classic car of boot. Voor ons makkelijk gezegd natuurlijk. Maar hoe gaat dat in de praktijk en wat is de investering? De investering hang af van een aantal dingen. Is de motor E10-proof of niet, rij of vaar je regelmatig of zijn er juist lange periodes van stilstand zoals de winterstalling? Dit is voor iedereen verschillend. Uiteindelijk zijn er twee keuzes…

Overwinter op Ecomaxx

Is de motor E10- of E5-proof en rij of vaar je regelmatig in het seizoen? Tank dan voor stalling af met Ecomaxx. 

Rij altijd op Ecomaxx

Als je maar weinig kilometers maakt en er vooral sprake is van stilstand, is het verstandig om alleen af te tanken met Ecomaxx. Ook als de motor niet E10- of E5-proof is, tank je uitsluitend Ecomaxx.