Ecomaxx-blog-header-2

Problemen met gewone pompbenzine?

Tank Ecomaxx, gegarandeerd ethanolvrij

Gewone pompbenzine bevat ethanol om de brandstof klimaatvriendelijker te maken. Maar die ethanol kan schade veroorzaken aan je motor. E10-benzine bevat tot wel 10% ethanol, E5-benzine bevat vrijwel geen tot maximaal 5% ethanol.

Zelfs in kleine hoeveelheden kan ethanol schade veroorzaken aan je motor en brandstofsysteem. En bovendien maakt de ethanol de benzine nog maar kort houdbaar. Naast ethanol bevat gewone pompbenzine meer zware componenten die achterblijven bij langere stilstand en ook vervuiling kunnen veroorzaken. Daarnaast vervliegen bij gewone pompbenzine de lichtere startcomponenten sneller. Daardoor “dikt” de benzine langzaam in en krijg je vervuiling. Dit kan al na 2 tot 3 maanden gebeuren, afhankelijk van wat je getankt hebt en de omstandigheden.

Ecomaxx is ethanolvrij en bevat geen componenten die bij stilstand achterblijven in je tank, carburateur of injector. Dat is dus beter voor je motor, jaar na jaar.

Wil je meer weten over hoe het nou precies zit met E5- en E10-benzine? We leggen het graag uit, scroll naar beneden.

Technische problemen met E5- en E10-benzine

In E10-benzine zit 10% ethanol. In E5-benzine kunnen sporen ethanol zitten (0,5 tot 3,5%). Ethanol bindt vocht en verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine erg snel achteruit gaat. Daarnaast ‘vreet’ ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet bestand tegen zijn.

Let op, ook E5-benzine kun je vaak maar hooguit enkele maanden bewaren en kan dus ook ongewenste vervuiling of afzettingen veroorzaken.

De meest voorkomende technische problemen met gewone pompbenzine zijn:

  • Rubberaantasting
  • Corrosie en vervuiling in carburateur en sproeiers
  • Corrosie en vervuiling in de brandstoftank
  • Harde residu na verdamping
  • Gomvorming
  • Ontmenging van 2-takt olie

Rubberaantasting

Ethanol is een oplosmiddel. Het heeft de eigenschap andere materialen op te lossen die ‘zwakker’ zijn. Vooral oude rubbersoorten worden aangevreten, maar soms ook nieuwe (vaak goedkope) rubbers en kunststoffen hebben hier last van.

  • Als ethanol rubbers, slangen en afdichtingen aantast, heeft dat vaak lekkages als gevolg. Vooral oldtimers en youngtimers zijn gevoelig hiervoor.

Corrosie in carburateurs en sproeiers

Ethanol bindt vocht waardoor het vochtgehalte in de benzine snel omhoog gaat. Dit kan corrosie in de carburateur veroorzaken en roest en aluminiumoxiden kunnen sproeiers verstoppen.

  • Corrosie in carburateurs en sproeiers geeft vaak startproblemen en motorstoringen.

Harde residu na verdamping

Huidige pompbenzines bevatten bestanddelen die achter kunnen blijven op onderdelen als de benzine verdampt na een langere periode van stilstand. Deze harde residu is niet persé afhankelijk van het gehalte ethanol, maar wel een veelvoorkomend probleem.

  • Harde residu op carburateur en vlotterbak geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

Gomvorming

Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces.

  • Gom in carburateurs geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

Ontmenging van 2-takt olie

Ethanol heeft nadelige invloeden op het 2-taktmengsel. Ethanol bindt slecht met 2-taktolie en het trekt vocht aan, waardoor er sneller water en zuur in je mengsel ontstaat. Al vlug is de mengverhouding niet meer stabiel en dus niet betrouwbaar.

  • Al na één maand kan het 2-taktmengsel onbetrouwbaar zijn en is er risico op een vastlopende motor. Dit geldt voor veel 2-takt voertuigen en boten omdat deze vaak lange periodes niet gebruikt worden.
E10_Ontmengt_2takt

De oplossing: ethanolvrije benzine

Tank Ecomaxx schone en ethanolvrije benzine in je motor, brommer, klassieke auto of boot. Voor ons makkelijk gezegd natuurlijk. Maar hoe gaat dat in de praktijk en wat is de investering? De investering hang af van een aantal dingen. Is de motor E10-proof of niet, rij of vaar je regelmatig of zijn er juist lange periodes van stilstand zoals de winterstalling? Dit is voor iedereen verschillend. Uiteindelijk zijn er twee keuzes…

Overwinter op Ecomaxx

Is de motor E10- of E5-proof en rij of vaar je regelmatig in het seizoen? Tank dan voor stalling af met Ecomaxx.

Rij of vaar altijd op Ecomaxx

Als je maar weinig kilometers maakt en er vooral sprake is van stilstand, is het verstandig om alleen af te tanken met Ecomaxx. Ook als de motor niet E10- of E5-proof is, tank je uitsluitend Ecomaxx.

In dit artikel:

  • Technische problemen
  • Rubberaantasting
  • Carburateurs en sproeiers
  • Harde residu
  • Gomvorming
  • Ontmenging 2-takt olie
  • De oplossing

Delen via:


Kennisbank

Wat is alkylaatbenzine?

Ecomaxx is schone alkylaatbenzine. Alkylaat is een olieproduct: een synthetisch geproduceerde benzinecomponent, om precies te zijn.

Lees meer >
Kennisbank

Hernieuwbare diesel: fossielvrij en schoon

De dieselbrandstoffen van Ecomaxx zijn volledig gemaakt van hernieuwbare grondstoffen en dus fossielvrij. De brandstof is samengesteld uit pure koolwaterstoffen en is praktisch vrij van aromaten, olefinen, zwavel, stikstof én metalen.

Lees meer >
Kennisbank

Beter voor de motor

Om zo lang mogelijk te genieten van jouw motor is het belangrijk dat je brandstof gebruikt van de allerbeste kwaliteit. Ecomaxx-brandstof is er voor een motor die jarenlang meegaat.

Lees meer >

Ecomaxx verkooppunt

Honderden verkooppunten

Ecomaxx is verkrijgbaar bij honderden verkooppunten in Nederland en bij een aantal winkels in België. Er zijn aparte verkooppunten voor de verschillende productgroepen.

Vind jouw verkooppunt

Over Ecomaxx

Klaar voor de toekomst

Ecomaxx wil dat iedereen kan blijven genieten van zijn of haar gemotoriseerde passie. Daarom ontwikkelen we schone brandstoffen die het milieu en onze gezondheid zo min mogelijk belasten én het beste zijn voor de motor.

Meer over Ecomaxx